Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




316 sanaa

avainsanat: ravinto, ikääntyneet

Ikääntyneet hyötyvät proteiinista

Viesti on mennyt jakeluun.

Treenaaja tarvitsee proteiinia kehittyäkseen. Jokainen meistä tarvitsee proteiinia lihasten ja luuston rakennusaineeksi sekä kehon hormoni- ja entsyymitoiminnan ylläpitämiseksi. Nuoret ja työikäiset ovatkin tuttu näky kauppojen rahkahyllyillä. Miten on ikääntyneiden laita?

Lihasmassa ei ole ikuista

Vanhetessaan ihminen menettää lihasmassaansa puolentoista prosentin vuosivauhtia viisikymppisestä alkaen. Vauhtiin voi onneksi vaikuttaa. Syömällä riittävästi proteiinia tahtia voi hidastaa.

Ikäihmisen aamupala sisältää proteiinia

Proteiinia on hyvä saada monipuolisesti ja tasaisesti pitkin päivää. Monet ikääntyneet  aloittavat aamunsa melko vähillä proteiineilla, kuten kahvilla ja voileivällä. Hyödyllistä olisi kuitenkin lisätä proteiinia – esimerkiksi kananmuna aamupalaleivän päälle – kaikille päivän pääaterioille eli aamiaiselle, lounaalle ja päivälliselle.

Journal of Nutrition -lehdessä (1/2016) julkaistun tutkimuksen mukaan proteiinin lisäämisellä voi jopa ehkäistä ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa.

Lähde

Norton C, Toomey C, McCormack WG, Francis P, Saunders J, Kerin E, and Jakeman P. 2016. Protein Supplementation at Breakfast and Lunch for 24 Weeks beyond Habitual Intakes Increases Whole-Body Lean Tissue Mass in Healthy Older Adults. Journal of Nutrition Jan;146(1):65-9.

 

Mari Stenman ja Vilja Paavola

Awesome Digi 2017.