Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




359 sanaa

Avainsanat: liikunta, juoksu, voimaharjoittelu

Miksi juoksijan kannattaa voimaharjoitella? Osa 2.

Voimaharjoittelu on tänäkin päivänä monelle juoksijalle pelottava suorituskyvyn pilaava mörkö. Ajatellaan, ettei voimaharjoittelusta ole hyötyä juoksuun tai, että lihakset voivat kasvaa liikaa ja, että treeni jopa haittaa juoksemista. Tässä on jo kolme myyttiä, jotka tutkimukset ovat osoittaneet vääriksi.

Tämä kaksiosainen kirjoitus antaa juoksijoille hyvät eväät paremman kunnon rakentamiseen. Ensimmäinen osa mursi myyttejä perustellen miksi juoksija hyötyy voiman harjoittamisesta. Tässä toisessa osassa pääsemme käytäntöön. Luvassa on tutkittuun tietoon perustuvia vinkkejä kestävyysliikkujan voimaharjoittelun toteutukseen.

Millaista voimaharjoittelua?

Tutkimuksissa on selvitetty erilailla toteutettujen voimaharjoitusten vaikutusta juoksukuntoon. Juoksukunto ei ole parantunut tutkimuksissa, joissa voimaharjoittelu on toteutettu pienillä painoilla, harvoin tai vain yhdellä liikkeellä. Kestävyysurheilijaa ei myöskään auta perinteinen kuntopiirityyppinen kestovoimaharjoittelu.

Raskas voimaharjoittelu yhdistettynä kestävyysharjoitteluun on parantanut tutkimuksissa tuloksia enemmän kuin pelkkä lajinomainen juoksuharjoittelu. Hermostoa kuormittava maksimi- ja nopeusvoimaharjoittelu on tehokas juoksukunnon ja juoksun taloudellisuuden parantaja.

Lähteet

Aagaard, P. & Andersen, J.L. 2010.  Effects of strength training on endurance capacity in top-level endurance athletes. Scand J Med Sci Sports.

Ahtiainen, J. 2016. Urheiluvalmennuksen jatkokurssin luentomateriaali. Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta.

Beattie, K.,Kenny, I.C., Lyons, M. & Carson, B.P. 2014. The Effect of Strength Training on Performance in Endurance Athletes. Sports Med.

Mujika, I. 2012. Endurance Training. Science and Practice. New York: Nova Science Publishers Inc.

Rønnestad, B.R. & I. Mujika 2014. Optimizing strength training for running and cycling endurance performance: A review. Scand J Med Sci Sports

 

Teksti: Mia Sinervä ja Mari Stenman

Awesome Digi 2017.