Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




654 sanaa, yksi taulukko

Avainsanat: liikunta, juoksu, voimaharjoittelu

Miksi juoksijan kannattaa voimaharjoitella? Osa 1.

Voimaharjoittelu on tänäkin päivänä monelle juoksijalle pelottava suorituskyvyn pilaava mörkö. Ajatellaan, ettei voimaharjoittelusta ole hyötyä juoksuun tai, että se lisää lihasmassaa, mikä kuluttaa enemmän energiaa ja tekee juoksusta rankempaa. Tässä on jo kolme myyttiä, jotka tutkimukset ovat osoittaneet vääriksi.
Tämä kaksiosainen kirjoitus antaa juoksijoille hyvät eväät paremman kunnon rakentamiseen. Ensimmäinen osa murtaa myyttejä perustellen miksi juoksija hyötyy voiman harjoittamisesta. Toinen osa antaa tutkittuun tietoon perustuvia käytännön vinkkejä siitä, miten kestävyysliikkujan kannattaa toteuttaa voimaharjoittelua.

Kestävyysharjoittelijan ei tarvitse pelätä lihaskasvua

Tutkimuskatsauksessa (Aagaard & Andersen 2010) todettiin, että lihasten koko ei kasva, kun treenataan sekä kestävyyttä että voimaa. Voimaharjoittelun lihaksia kasvattava ohjaus voidaan estää kestävyysharjoittelun avulla. Kestävyysharjoittelijalle sopii parhaiten hermostollinen maksimivoimaharjoitus, jossa lihaksen voimatasoja nostetaan kohdistamalla harjoitus enemmän hermostoon.

Lähteet

Aagaard, P. & Andersen, J.L. 2010. Effects of strength training on endurance capacity in top-level endurance athletes. Scand J Med Sci Sports.

Ahtiainen, J. 2016. Urheiluvalmennuksen jatkokurssin luentomateriaali. Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta.

Beattie, K.,Kenny, I.C., Lyons, M. & Carson, B.P. 2014. The Effect of Strength Training on Performance in Endurance Athletes. Sports Med.

Mujika, I. 2012. Endurance Training. Science and Practice. New York: Nova Science Publishers Inc.

Rønnestad, B.R. & I. Mujika 2014. Optimizing strength training for running and cycling endurance performance: A review. Scand J Med Sci Sports

 

Teksti: Mia Sinervä , Mari Stenman ja Juha Leukkunen
Awesome Digi 2017.