Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




306 sanaa

avainsanat: palautuminen

Miksi meditoisit?

Meditoinnin mystinen maine on karissut. Harjoittelusta on tullut arkipäivää monelle urheilijalle, tietotyöläiselle ja opiskelijalle. Ehkä sinullekin?

Meditoinnin hyödyt

Meditoinnin hyötyjä on tutkittu neurokuvantamisen avulla. Aivoissa nähdään neuroanatomisia muutoksia meditaatioharjoittelun myötä. Toistaiseksi ei pystytä kuitenkaan kunnolla selittämään miten ja miksi muutokset tapahtuvat.

Kuvantamalla on huomattu, että harjoittelu lisää hermokudoksen määrää ja aktivaatiota tietyillä aivoalueilla. Esimerkiksi tarkkaavaisuuteen, muistiin, havaintokykyyn ja empatiaan liittyvien aivoalueiden aktiivisuus on lisääntynyt meditaation vaikutuksesta.

Lähteet

Marks, D. R. 2008. The Buddha’s Extra Scoop: Neural Correlates of Mindfulness and Clinical Sport Psychology. J Clin Sport Psychol 2, 216–241.

Muehsam, D. Lutgendorf, S., Mills, P. D., Rickhi, B., Chevalier, G., Bat, N., Chopra, D. & Gurfein, B. 2017. The embodied mind: A review on functional genomic and neurological correlates of mind-body therapies. Neurosci Biobehav Rev 73, 156–181.

 

Juha Leukkunen ja Mari Stenman
Awesome Digi 2017.