Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




366 sanaa

avainsanat: liikunta, fysioterapia

Olkapään pinneoireyhtymä ja etummainen sahalihas

Olkapään pinneoireyhtymä on valitettavan yleinen vaiva. On tylsä heräillä yösärkyyn ja kärsiä kivusta takkia pukiessa, kun olkaniveltä joutuu loitontamaan sivulle.

Olkapään alueen hyvinvointiin vaikuttaa joukko lihaksia. Yksi niistä on etummainen sahalihas, jonka vahvistaminen on keskeisessä roolissa pinneoireyhtymän kuntoutuksessa.

Lapaolkarytmillä on välilä

Lapaluu näyttelee tärkeää osaa olkapään hyvinvoinnissa. Lapaluun ja olkaluun yhteisen liikkeen toimiminen on nimittäin tärkeää. Kun olkaluu liikkuu, lapaluukin liikkuu. Tätä kutsutaan lapaolka- eli skapulohumeraalirytmiksi. Rytmin häiriintyminen voi aiheuttaa ongelmia ja kipuja olkapäähän.

Mikä sitten voi muuttaa lapaolkarytmiä? Monet tekijät, kuten lapaluun ympärillä olevien lihasten heikkous, rintalihasten kireys, rintarangan huono liikkuvuus ja huono ryhti.

Ryhti

Hyvä ryhti on hyvä juttu myös olkapäälle. Huono ryhti kun näyttää altistavan olkapään pinneoireyhtymälle. Someniskaksikin nimitetty eteenpäin työntynyt pää ja kyttyräselkä ovat korjattavissa.

Lähteet

Isomäki, A. & Väänänen, S. 2009. Olkapään impingement-syndrooman fysioterapia. Fysioterapian opinnäytetyö. Pirkanmaan ammattikorkeakoulu.

Olkapään jännevaivat 2014. Käypä hoito -suositus.

Si-hyun K et al. 2014. Serratus anterior muscle activation during knee push-up plus exercise performed on static stable, static unstable, and oscillating unstable surfaces in healthy subjects. Physical Therapy in Sports;15:20-25.

 

Mari Stenman

Awesome Digi 2017.