Tilauslomake

Paketti sisältää kaikki Huippublogi tekstit. Ja teksteihin optimoidut Facebook- ja Instagram-teaserit (9 kpl/blogi).

Tilaan Huippublogit 199 € + alvHyvinvointiyrityksen somekunto nousuun 800 € + alv + matkakustannukset JyväskylästäHyvinvointitieteeseen pohjautuva teksti yksinoikeudella
Hyväksyn sopimuksen (pakollinen)




645 sanaa

avainsanat: liikunta, juokseminen, pohkeet

Pohkeet – juoksijan jouset

Juoksulenkkarit odottavat eteisessä. Pitkät kalsarit vaihtuvat juoksutrikoisiin ja villamyssy tekniseen urheilupipoon. Lenkkipolku – täältä tullaan!

Pakara- ja reisilihakset sekä lantion alueen lihaksisto ovat keskeisessä roolissa juoksussa. Unohtuiko jotain? Oikein. Pohkeiden lihakset tuottavat yli puolet juoksuun tarvittavasta pystysuuntaisesta voimasta, ja lähes kaiken vaakasuuntaisesta eteenpäin työntävästä voimasta.

Mitä juoksussa tapahtuu?

Juoksu on ihmiselle luonnollinen tapa edetä. Olemmehan me liikkuneet kävellen ja juosten jo miljoonia vuosia. Myös ruumiinrakenteemme sopii hyvin juoksuun.

Tasaisella vauhdilla juostessa jalkojen lihakset toimivat jousina. Ne varastoivat ja vapauttavat elastista energiaa jokaisella askeleella. Jälleen kerran huomaamme miten nerokkaasti kehomme toimii. Jousisysteemi tekee juoksusta erittäin taloudellisen liikkumistavan.

Kiihdyttäessä jalkojen lihakset toimivat kuten moottorit tuottaen tehoa ja lisäten kehon liike-energiaa. Alkukiihdytyksessä ensimmäisten kolmen ja neljän askeleen aikana ylävartaloa taivutetaan eteenpäin ja askeleet suuntautuvat kehon painopisteen taakse. Näin maksimoidaan eteenpäin työntävä voima.

Juoksunopeutta lisätään työntämällä maata voimakkaammin tai tiheämmin – tai tekemällä kumpaakin. Voimakkaampi työntäminen kasvattaa askelpituutta, koska lentoaika pitenee. Askelpituuden lisääminen on tiheyttä taloudellisempi tapa kasvattaa nopeutta. Monet juoksijat pidentävätkin luonnollisesti ensin askelpituutta. Kun pituuden raja tulee vastaan, on aika tihentää askelia.

 …

Lähteet

Hof, A. L., van Zandwijk, J. P. & Bobbert, M. F. 2002. Mechanics of human triceps surae muscle in walking, running and jumping. Acta Physiol Scand 174, 17–30.

Jeng, C. L., Thawait, G. K., Kwon, J. Y., Machado, A., Boyle, J. W., Campbell, J. & Carrino, J. A. 2012. Relative Strengths of the Calf Muscles Based on MRI Volume Measurements.

Foot Ankle Int 33 (5), 394–399.

Joseph, C. W., Bradshaw, E. J., Kemp, J. & Clark, R. A. 2014. Musculoskeletal stiffness during hopping and running does not change following downhill backwards walking. Sports Biomech 13 (3), 241–258.

Nicol, C., Avela, J. & Komi, P. V. 2006. The Stretch-Shortening Cycle A Model to Study Naturally Occurring Neuromuscular Fatigue. Sports Med 36 (11), 979–999.

Pearson, S. & McMahon, J. 2012. Lower Limb Mechanical Properties Determining Factors and Implications for Performance. Sports Med 42 (11), 929–940.

Schache, A. G., Dorn, T. W., Williams, G. P., Brown, N. A. T. & Pandy, M. G. 2014. Lower-Limb Muscular Strategies for Increasing Running Speed. J Orthop Sports Phys Ther 44 (10), 813–824.

https://www.strengthandconditioningresearch.com/muscles/gastrocnemius-soleus-calf/ Viitattu 3.4.2017.

 

Awesome Digi 2017.
Juha Leukkunen ja Mari Stenman